Prof. Dr. Answin Vilmar
Mitglied des Hochschulrates. Schwerpunkte seiner Lehre sind die Themenbereiche Marketing, Wirtschaftsethik und Nachhaltigkeitsmanagement. Prof. Dr. Answin Vilmar verfügt über mehr als 20-jährige nationale und internationale Erfahrung in Marketing- und Kommunikationsagenturen. Er hat über 100 Marken strategisch betreut, ist Autor etlicher Fachpublikationen und seit über 15 Jahren als Dozent an Akademien, Hochschulen und Universitäten tätig. Als Inhaber von VILMARKETING, einer Beratung für verantwortungsvolleres Marketing, betreibt er u.a. die Kooperationsplattform www.good.marketing. Studiert hat Answin Vilmar u.a. an der Technischen Universität Berlin, der Wirtschaftsuniversität Wien und dem N.I.H.E. Dublin. Seine akademische Ausbildung hat er als B.A. in International Marketing, Dipl.-Kfm. und Dr. rer. oec. abgeschlossen. An der IST-Hochschule für Management ist Answin Vilmar seit 2013 als Professor in unterschiedlichen Funktionen beschäftigt. Seine Forschungsinteressen liegen innerhalb des Marketings insbesondere in den Bereichen Kreativitätsprozesse, Kooperationsformen und Corporate Responsibility.
Member of the University Council. His areas of teaching focus on marketing, business ethics and sustainability management. Prof. Dr. Answin Vilmar has more than 20 years of national and international experience in marketing and communications agencies. He has provided strategic support for over 100 brands, is the author of numerous specialist publications and has been a lecturer at academies, colleges and universities for over 15 years. As the owner of VILMARKETING, a consultancy for more responsible marketing, he runs the cooperation platform www.good.marketing, among other things. Answin Vilmar studied at the Technical University of Berlin, the Vienna University of Economics and Business and the N.I.H.E. Dublin. He completed his academic education with a B.A. in International Marketing, Dipl.-Kfm. and Dr. rer. oec. Answin Vilmar has been a professor at the IST – University of Applied Sciences in various functions since 2013. His research interests within marketing lie in particular in the areas of creativity processes, cooperation forms and corporate responsibility.
Publikationsliste:
VILMAR, A. (2024). How Non-Profit Cultural Venues can Profit from Brand Extensions – A Case Study Analysis Using the Example of the Tonhalle Duesseldorf (Germany). In: Veres, Z. (Hrsg.), Pannon Management Review, Volume 13, Special Issue, July 2024, (S. 199 – 218). Faculty of Business and Economics, University of Pannonia, Hungary
VILMAR, A. (2023). Branding and the potential of brand extensions for cultural venues – A qualitative analysis of selected concert halls in Germany. Working paper for the 22nd International Congress on Public and Nonprofit Marketing (IAPNM 2023) at University of Pannonia, Hungary
VILMAR, A. (2023). The Green Button - Social marketing for a government seal to support more sustainable purchasing decisions when buying textiles. In: GALAN-LADERO, M., ALVES, H. (Hrsg.), Social Marketing and Sustainable Development Goals (SDGs) – Case Studies from a Global Perspective (S. 281 - 297). SpringerNature, Cham, Switzerland
VILMAR, A. (2023). We know what we are doing – Campaign Toolbox against the shortage of young people in skilled crafts professions. In: GALAN-LADERO, M., ALVES, H. (Hrsg.), Social Marketing and Sustainable Development Goals (SDGs) – Case Studies from a Global Perspective (S. 79 – 94). SpringerNature, Cham, Switzerland
VILMAR, A. (2023). Creativity as the key to success – A plea for more guts in social marketing communication. International Review on Public and Nonprofit Marketing - Special Issue on 'Social Marketing and Sustainable Development Goals (SDGs). https://doi.org/10.1007/s12208-023-00364-8
VILMAR, A. (2021). How green is the Online-Marketing of green NPOs? An Analysis of the Carbon Foodprint of selected Websites. ePaper of 20th International Congress on Public and Nonprofit Marketing. Universidad de Alcalá, Spain
HERODEK, A., VILMAR, A. (2021). Collaborative Creativity in Ad Hoc Virtual Teams: Testing and Evaluating the Acceptance and Usability of Selected Creativity Techniques in a Virtual Workspace. BCIJ Brazilian Creative Industries Journal, Volume 1 (S. 23 – 48). Universidade Feevale, Novo Hamburgo, Brazil
VILMAR, A. (2021). Cause-related Marketing Applied to Support Education in Tanzania: The Case of TCHIBO. In: GALAN-LADERO, M., GALERA-Casquet, C., ALVES, H. (Hrsg.), Cause-Related Marketing – Case Studies from a Global Perspective (S. 155 – 165). SpringerNature, Cham, Switzerland
VILMAR, A. (2021). The Importance of Target Group Oriented Brand Management in the Context of Cause-related Marketing: The Case of Viva von Agua. In: GALAN-LADERO, M., GALERA-Casquet, C., ALVES, H. (Hrsg.), Cause-Related Marketing – Case Studies from a Global Perspective (S. 127 – 138). SpringerNature, Cham, Switzerland
VILMAR, A. (2016). Cause-related Marketing im Event-Tourismus. In: ZANGER, C. (Hrsg.), Events und Tourismus – Stand und Perspektiven der Eventforschung; Markenkommunikation und Beziehungsmarketing – Research (S. 263 – 277). Springer Gabler, Wiesbaden
VILMAR, A. (2006). Markenkooperationen - Kooperationsmarketing. Strategien und Entscheidungshilfen für die Praxis. Varus Verlag, Bonn
VILMAR, A. (2001). Werbeagentur – Interne und externe Organisationsstrukturen; In: BEHRENS, G. (Hrsg.), Werbelexikon, Gabler Verlag Wiesbaden
VILMAR, A. (1998). Strategic Planning – Ist Werbung planbar? Creditreform (CR), Verlag Handelsblatt, Düsseldorf
VILMAR, A. (1995). Suche und Auswahl externer Kommunikationsdienstleister; In: WEIDNER, L., Kommunikationspraxis, Verlag Moderne Industrie
TROMMSDORF, V., VILMAR, A. (1993). Zukunftskonzepte für Kommunikationsdienstleister; In: BERNDT, R., HERMANNS, A. (Hrsg.), Handbuch Kommunikation, Gabler Verlag
VILMAR, A. (1992). Image-Positionierung von Werbeagenturen: Eine empirische Analyse von Image-Broschüren und Anzeigen. Werbeforschung und Praxis, 1, 1992
VILMAR, A. (1992). Agentur 2000 – Entwicklungen und Perspektiven für Anbieter von Kommunikationsdienstleistungen, Physica-Verlag, Heidelberg
E-Mail: avilmar@ist-hochschule.de